Sunday, December 22, 2013

# Hidayah


Ruangan lepas saya bercakap soal hati,give and take yang basically pasal kehidupan.Kehidupan yang kadang-kadang kita tak pernah fikir pun akan jadi smooth perjalanannya dan kadang-kadang kita tak jangka ia sesusah benda yang kita nak hadapi.

Apa adanya saya bukan untuk dipuji atau disanjung tapi kalau ada sedikit ayat penghargaan saya hargai moga ianya menjadi satu doa untuk saya dan ia tersebar untuk orang ambik sebagai benda kebaikan.Contohi apa saja kebaikan yang ada dan bukan keburukan yang ada pada saya diambik kira.Saya terbuka andai ada teguran kerana itu jalan untuk saya menjadi seorang yang lebih baik.

Ruang lingkup kehidupan saya sama macam orang lain nakkan entertainment,kehidupan yang bebas tanpa sekatan,kadang-kadang melenting jugak bila kena marah,rasa berbuku bila diberi teguran,nak bergaya,nak melawa macam orang lain,nak itu dan ini.Pendek kata semua yang seorang remaja inginkan yess saya nak jadi macam mereka.Keinginan itu sentiasa merengek berkehendakkan macam-macam yang nampak logik di akal tapi hakikat dan realitinya ia salah.Bukan saya yang menyalahkan apa yang semua orang kata betul,tidak sama sekali tapi ia hukum Tuhan.Hukum yang kalau sekali imbas nampak susah tapi percaya la sebab Islam itu mudah.Ia datang bukan untuk menyusahkan.

“Eh tak sangka la awak tahu benda tu,Eh sempoi jugak awak ni”

Ayat yang selalu menembus masuk gegendang telinga,kadang-kadang saya speechless samada nak rasa suka atau serba salah.Kalau dari sudut positifnya,saya rasa tak salah sebab saya nak menghidupkan keadaan.Nak membina situasi dimana “aku boleh jadi kau dan kau boleh jadi aku”.Nah simple kan,nak dia masuk dalam suasana kita,kita kena masuk dalam suasana dia bukannya kita nak menyimpang tapi kita mencuba untuk berda’wah.Dan kalau dari sisi negatifnya saya rasa serba salah sebab macam tak kena dengan jiwa,terasa jiwa tersumbat dek instrument yang bergema berbagai irama.

Ramai yang selalu beranggapan apabila bertutup litup,berjubah,bertudung labuh dianggap tidak universal.Orang beranggapan golongan ini seratus peratus meninggalkan ‘dunia kini’,tak tahu berfesyen,tak tahu teknologi.Saya mungkin tak melayan lagu hit the light selena gomez atau mungkin I just wanna feel this moment pitbull Vs Christina Augulera atau mungkin jugak im glad you came dendangan the wanted dan banyak lagi la kalau nak disebut.Sekali pandang orang akan judge ‘ni mesti stok yang nyanyi lagu sepohon kayu saujana,iman mutiara raihan atau mungkin pelita hidup dendangan hijjaz.Senang cakap saya cuba nak membina keadaan supaya kita boleh jadi kawan walaupun kita tak sama keadaan,walaupun kita tak sama gaya selagi ia tak membataskan syariat saya nak follow the flow.Like I told above,saya ni sama jugak macam orang lain tak semuanya betul dan kadang-kadang kesilapan sentiasa ada.

In the end of the day ianya gagal sebab saya terpaksa tiggalkan situasi itu.Bukan saya tak cuba Cuma mungkin tak nak nampak benda tu memaksa.Bukan saya merelakan bila banyak benda yang tak kena,sedih sebab saya tak mampu dan terpaksa meninggalkan saat ianya tak menampakkan hasil.

Wrong is wrong if everyone is doing it and right is right if only you are doing it.

Satu perkara yang paling besar dan sukar untuk kita mentransformasi diri adalah sebab fikir apa orang kata.”nanti kalau macam ni orang akan cakap macam tu,kalau buat tu nanti orang mengejek,nanti kalau buat ni dah boleh buat benda tu”.Betullah hidayah tu takkan datang walau sebanyak mana kita mengetuk tapi setidaknya its better than nothing.Sekurangnya ada sense kat situ untuk terus menjejak hidayah.Kalau hidayah tu ada jual di tepi jalan saya nak je bagi free dekat semua orang supaya kita boleh rasa ruh yang sama,supaya mentaliti kita sama.Tak mengapa kalau kita rasa banyak benda yang kita tak tahu,banyak benda yang kita kurang sebab fitrahnya kita bermula dari zero.kita sama-sama cari sebab kita hamba yang bersifat lemah dan kekurangan.



Satu atau dua pilih aku atau DIA yang engaku suka

Satu atau dua pilih aku atau Dia yang engkau cinta

Satu atau dua pilih aku atau DIA aku  tak tahu

By hook or by crook,no matter what choose Allah !

Saya bukan siapa-siapa

Saya hanya manusia biasa

Yang menegur kerana yang Esa

Agar sama-sama berpimpin tangan ke syurga

#cerita lapuk
22 disember 2013
~KUIN~

No comments:

Post a Comment