Monday, October 29, 2012

beradat




Bismillah..

Alhamdulillah syukur kepadaMu Ilahi,nadi ini masih mampu berdenyut seperti kebiasaanya.Rasanya belum terlambat nak ucapkan salam eiduladha,cikbulan pun dah pening-pening sebab hari-hari menu adalah daging.Bila tibanya aidiladha,kita selalu fokuskan pada pengorbanan.Apakah kita telah benar-benar memahami erti pengorbanan yang sebenar.Rasanya bagi saya sendiri belum cukup mendalami apa itu erti terkorban,siapa yang harus terkorban,apa yang nak dikorbankan,bila kena berkorban..ha,mesti la pada musim raya haji dan siapa yang harus terkorban mesti la lembu,unta,kambing dan yang seangkatan dengannya.Bijak..bijak,jawapan yang sangat tepat tapi pada kita sebagai seorang yang berjiwa hamba pengorbanan yang sebenar adalah apa yang telah kita korbankan untuk diri kita menjadi lebih baik.Baik dari segi zahir dan batin,saya sendiri sering bermonolog apa yang telah saya korbankan untuk menjadi insan yang lebih elok akhlaknya,menjadi diri yang lebih maju daripada yang sebelumnya..tepuk dada tanya hati dan iman,mungkin iman kita sering turun naik sebab kita bukan maksum seperti nabi tapi setidaknya kita harus konsistenkan perkara-perkara kebaikan yang ada dalam diri kita.Rasulullah pun sangat menyukai amalan yang sedikit tapi berkonsisten.

Bagi saya erti pengorbanan mempunyai makna dan skop yang sangat luas,bagaimana kita mengorbankan perasaan untuk membahagiakan orang lain..mungkin ini adaah permulaan langkah bagi kita untuk membuang dan ‘mengorbankan’ sifat-sifat mazmumah yang ada dalam diri bagi mencambahkan nilai mahmudah.Alhamdulillah bagi yang telah melakukan anjakan itu dan insyaAllah bagi yang belum, percaya dan yakin kita boleh melakukannya serta bagi yang akan,hidayah itu milik Allah.Saya jugak masih memerlukan hidayah itu untuk saya terus hidup dalam keadaan Dia sentiasa bersama saya,dan yang pasti saya akan terus mengorbankan apa yang harus saya korbankan….^^




Itu sedikit perkongsian tentang pengorbanan,Alhamdulillah dalam bulan yang mulia zuilhijjah ni masih ramai yang upgrade sikit status dari single kepada married..tahniah dan barakallah untuk semua.Tu bagi yang terus menamatkan title zaman bujang,yang up sikit daripada single orang panggil bertunang.

Alhamdulillah sebab anda dah Berjaya melepasi tahap itu dan tahniah sebab anda Berjaya menyahut dugaan alam pertunangan dan takziah andai alam itu tidak semanis apa yang anda bayangkan.Errr…saya pun tak tahu alam tu macam mana,tapi apa yang saya dengar majoriti daripada minoriti bebicara tersangat banyak dugaannya(based on true story) .

Saya tumpang gembira dan tumpang aura itu(errr..tetiba) tapi apa yang saya agak kesalkan apabila masyarakat melayu kita terlalu mengagungkan adat daripada syariat.Sedih bila benda berlaku depan mata sendiri,adakah disebabkan kejahilan sendiri atau sedia maklum tahu tapi terlalu menjaga adat.Bagi yang tersedia tidak tahu,kesilapan itu dimaafkan tapi kemaafan itu tak akan berpanjangan sebab ilmu itu wajib dicari.”Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad”. Jadi tak ada sebab untuk kita selamanya dalam berkeadaan tidak tahu.Tahukah kita fasa pertunangan bukan asbab untuk kita menghalalkan segalanya,membolehkan apa yang tidak boleh.Sekadar untuk berhias untuk nampak lebh indah bagi saya tak mengapa sebab islam pun sukakan kecantikan,mengadakan barang hantaran yang biasa-biasa tidak mengapa,niatkan saja sebagai hadiah kita kepada keluarga pasangan kita tapi ianya akan menjadi ralat dan luarbiasa bila yang adat terlampau diletak didepan.Bergambar bersama pasangan yang belum ada ikatan yang sah(yang dimaksudkan disini bergambar dalam keadaan dekat),berhias seperti pasangan raja sehari dan akhirnya menimbulkan fitnah dikalangan kita.(mungkin boleh dikaitkan dengan mengorbankan adat)

Jangan kita marah kalau ada yang mengata,sebab kita sendiri yang membuka ruang fitnah itu.Jangan payahkan apa yang mudah,islam itu indah dan mudah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
“Permudahkanlah semua urusan dan jangan menyusahkannya, berilah khabar gembira dan janganlah membuat sesuatu yang menyebabkan orang lain lari.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Beradat itu tidak salah tapi jangan melampau dan keterlaluan sebab yang adat tidak semuanya salah.Tidak mudah untuk kita menolak adat yang telah lama ada dalam diri masyarakat kita tapi setidaknya kita yang harus memulakan supaya generasi kelak lebih memandang syariat daripada adat.Akhir kalam moga kita semua sentiasa dalam perhatian dan jagaan Allah.


~perkongsian ini bukan bermakna diri ini tersangat bagus sebab saya jugak dalam proses mencari tapi setidaknya untuk kita berkongsi manisnya jalan menuju ke SANA.

Notes : Bila saya amati,sekufu itu perlu ~pencarian~

No comments:

Post a Comment