Tuesday, May 29, 2012

jauh...




Jauh..
Terasa satu sisi itu makin jauh
Tanpa kalam pamitan
Tanpa ulas bicara
Hanyut dalam lembah yang makin jauh

Tentang jauh,
Aku belajar 
Aku mengerti
Aku menerima
Kadang-kadang manusia tak kan mampu
untuk selamanya dekat
Adakalanya kita perlu jauh
Untuk kita mengenal erti kehidupan

Dari awan
 kita belajar tentang jauh
Dari lautan dalam
 kita belajar tentang jauh
Dari lembah yang mengjunam 
kita belajar tentang  jauh
Dari fatamorgana yang tak mampu diraih
 kita mengenal erti jauh
Dari angin yang menyapa lalu hilang
kita mengenal erti jauh
Betapa jauh itu satu fitrah
Tak kan ada yang selamanya dekat dan kekal 
Melainkan AJAL yang selalu mendekat tanpa petanda

Tentang jauh,
Kita mampu untuk menjadi lebih dekat
Kita mampu untuk menjadi lebih hampir
Dan kita mampu mengusir makna jauh
Bila dekatnya kita dengan PENCIPTA

Bila tiada ruang antara kita dan DIA
 walau kamu jauh
Akan sentiasa merasa dekat
Walau tidak diperlihat
Akan sentiasa merasa ada
Bunga pasti kan layu
Laut pasti bergelora
Musim pasti bertukar ganti
Tapi DIA kan tetap di sisi

Pandanglah sisi jauh
Untuk kita terus lebih dekat
maknakanlah jauh
Untuk kita jadi manusia yang punya hati
Jauhnya kita dengan makhluk
Tak menghasilkan natijah yang pasti
Tapi bimbanglah andai jauh dengan PENCIPTA
Memperhalusi cinta dengan Allah
Mencontohi peribadi Rasulullah
Mengaplikasi dalam kehidupan sebagai 'abdillah..



"Jika hamba-hambaKu bertanya padamu tentang Aku,sesungguhnya Aku sentiasa dekat"
al-baqarah : 186




"dan tentang jauh saya belajar bersendiri itu pasti"
 saat yang makin dekat tapi makin jauh
sincerely cikbulan
8 Rejab 1433

No comments:

Post a Comment