Thursday, February 9, 2012

berbicara soal hati


Bismillah..


Alhamdulillah masih diberi ruang dan peluang untuk jari terus menari diatas papan keyboard ni.Sudah dua hari meninggalkan bumi Alexandria mengembara ke bumi Cairo.

Sejak akhir-akhir ni ramai pulak membicarakan soal hati.Sangat susah sebenarnya bila berkaitan dengan kerajaan hati,ingin menakluki hati tak semudah menakluki gunung..perlu dijaga dan dibaja setiap saat,setiap jam dan setiap masa.


Ibnul Qoyyim al-Jauziyah berkata "Apabila hati seseorang itu lengah dari zikir kepada Allah maka syaitan dengan serta merta akan masuk ke dalam hati seseorang dan mempengaruhinya utk berbuat keburukan. Masuknya syaitan ke dalam hati yang lengah ini bahkan lebih cepat daripada masuknya angin ke dalam sebuah ruangan".

Hati sangat mudah tercalar,lebih-lebih lagi bila berkaitan cinta antara adam dan hawa..sangat menyesakkan bila ianya tak mampu dikawal dan dijaga.Letakkan cinta kepada Allah SWT di atas segala-galanya,jika bersimpang antara cinta Allah dan cinta manusia raihlah cintaNya untuk kamu mendapatkan cinta manusia kelak.Bila kita meletakkan cinta makhluk mengatasi cinta Allah itu tandanya kita belum meletakkan Allah dalam segala hal.


"Barangsiapa yg mengingati Ku di dalam dirinya maka Aku akan mengingatinya dalam diri Ku. Dan barang siapa yg mengingatiKu dalam kesibukan maka Aku akan mengingatiNya dalam kesibukan yg lebih baik darinya" 

Hati merupakan tampuk pemerintahan terbesar jasad dan jiwa,jika lemas hati maka karamlah jasad dan jiwa.Usah berkejaran meraih cinta insani sedangkan ianya sesuatu yang belum pasti,gapailah cinta Allah..tiada ganjaran yang paling besar dan hebat melainkan cinta kepada Allah.Saat kesakitan yang tertanggung bila dikecewakan oleh insani,sediakanlah satu ruang redha dalam hatimu dan yakin dengan setiap ketentuan yang telah tertulis untukmu.Sematkan dalam hati rasa keikhlasan menerima takdir itu,pasti dihadirkan insan yang lebih baik dari sebelumnya jika tidak di sini pasti di Syurga kelak asalkan kita REDHA menerima.


"Allah lah yang menjadikan bumi untukmu sebagai tempat menetap dan langit sebagai atap,dan membentukmu lalu memperindah rupamu serta memberimu rezeki dari yang baik-baik.Demikianlah Allah  Tuhanmu  Mahasuci Allah Tuhan seluruh alam" 40:64

Allah yang menjadikan rupamu cantik dan indah..begitu juga manusia yang fitrahnya suka akan keindahan,maka kenapa tidak kamu sediakan ruang yang terbesar dalam hatimu untuk Dia Yang maha mencipta segalanya.Cinta yang hadir itu fitrah jangan sesekali kita menyangkal tapi perlu cara bagaimana ingin menguruskannya.



Dari anas bin malik radliyallahu’anhu bahwa Rasulullah shallallahu’alaihiw a sallam bersabda: "Ada tiga hal yang barangsiapa memilikinya niscaya ia akan mendapatkan manisnya iman: (1). Allah ta’ala dan Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam lebih ia cintai daripada yang lainnya, (2). Mencintainya seseorang, tidaklah ia mencintainya melainkan kerana Allah ta’ala, (3). Benci untuk kembali kepada kekafiran setelah Allah ta’ala menyelamatkan darinya sebagaimana ia benci dirinya dimasukkan ke dalam api".

Tak perlu menjadi hamba cinta dan dunia jika ingin mulia,cukup dengan hanya cinta kepada pencipta.Biarkan kesakitan itu bertandang sekarang dari terus terjerumus lemas di dalam gaung cinta yang tak kesampaian.Kepada yang masih belum merasa usah terjerumus,kerana sakitnya panahan cinta sangat luar biasa,kepada yang masih lagi stay bersama usah gusar kamu masih punya waktu kerana Allah sentiasa ada.



"dan tetaplah memberi peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang mukmin".51:55



Hati tempat jatuhnya pandangan Allah,sama-sama kita menjaga dan mendidik hati dengan iman dan taqwa serta sabar dalam menghadapi setiap ketentuan. Perkongsian bukan bermakna diri ini tersangat bagus tetapi untuk kita sama-sama berkongsi rasa manisnya perjalanan untuk ke SANA.





No comments:

Post a Comment