Saturday, January 26, 2019

Dia Si Baju Biru

Dia tergamam, dari jauh nampak dah bayang yang dia dok tunggu-tunggu. Sampai sekarang masih tak tahu nama empunya badan. Biarlah orang kata kalau suka orang dalam senyap dapat pahala. Tapi ragu-ragu juga dengan hati sendiri ni, suka sebab rupakah? Atau suka sebab cintakah? Atau suka ni ada tarikh luput tiba masa habis dan hilang macam fatamorgana. Complicated sungguh seketul darah yang nama hati tu.

 "Nur next kelas kau pukul berapa ?" Senyap.
 "Oii Nur apa teruk sangat kau berangan ni?" Sambil mata Jihad melilau tengok sekeliling. Aku rasa dia dah mula curiga sebab mata aku tak lepas dari si baju biru tu.

 "Haahh?? Apa dia kau tanya tadi? Haa kelas kanpukul 2 kejap lagi." Entah la kalu melibatkan dia si baju biru tak semena-mena aku jadi gelabah. Makin parah dah aku rasa hati kebudak-budakan aku ni. Tapi kakak housemate aku dulu ada cakap kalau umur baya-baya kami bukan rasa cinta yang dah boleh nak rasa galas tanggungjawab tapi more to cinta suka-suka aku tengok kau sebab kau lawa sebab kau segak jadi aku suka la. Entah la, sejauh mana benarnya teori tu.

 "Kau melilau tengok sape ni?" Jihad pun turut memandang ke  arah si baju biru tadi yang dah jauh dari kornea.

 "Takde sape la Ji. Kau jangan memandai-mandai." Peluh nipis keluar dah jugak dekat dahi. Cuak.
Dia belok ke bangunan library. Selalunya jarang student lepak dekat library awal-awal sem macamni. Kalau tak hujung semester yang nak kejar due date assignment atau nak tasmi madah quran takpun nak settlekan final year project  memasing jangan harap la nak nampak muka student dalam library. Tapi si baju biru ni lain, awal sem dah menapak ke library pelajar cemerlang la tu. Ewahh kau Nur kalau dah suka tu semua nampak baik saja. Gatal. Esok nak ajak Jihad study dekat library la, killing two birds with one stone orang kata tapi buang  tabiat kalau buat perangai macamtu sebab mana ada lecturer bagi tajuk assignment lagi. Kau tipu kan Nur walhal dah ada satu subjek yang dah dapat tajuk. Suka sangat buat kerja last minute.

Sedang study subjek perbandingan agama Jihad menyiku.  "Nur kau kenal budak yang melintas depan kita tadi?"

Budak mana pulak si Jihad ni. Budak? Budak sekolah? Budak café? Atau budak yang tengah tunggu result SPM yang kerja dengan pakcik Zamri tokey  mini mart kolej ni? Tapi Jihad ni ada kuasa nujum pak belalang.

" Alah that guy yang pakai baju biru tadi tu."
"Uhukk mana Ji?" Serius aku tak sengaja tersedak depan Jihad sebab baru lepas teguk air bandung. Refleks tak boleh nak sekat.

"Tersedak kuat sangat ada pape la tu. Baik kau mengaku cepat." Telunjuk Jihad straight saja ke arah muka aku. Mana boleh mengaku. Tidak sekali-kali. Suka tu biar tak dicerita takut timbul fitnah bertimpa-timpa. Syaitan bukan boleh duduk diam. Prinsip aku, selagi boleh simpan kejap aku akan ikat rapi. Selagi tidak berakhir kepada satu ikatan yang bernama nikah.

"Kau kalau bab mengenakan orang nombor satu kan Ji. Aku kenal pun tidak dengan budak yang kau maksudkan tu." Berdebar juga sebenarnya tapi kena pandai tutup.

Boleh tahan juga orangnya. Tinggi tak gelap tak cerah  sangat just nice chef Wan kata. Dalam bab study pun boleh tahan, dean list memanjang. Nampak gaya kalau dah minat sanggup cari tahu apa saja pasal orang tu. Kalau tak cari sampai dapat bukan Jihad la namanya. Kebetulan kakak roommate Jihad sekelas dengan si baju biru jadi tak susah la kalau nak tahu macam-macam. Lain dengan perwatakan Nur, dia kalau nak tanya pasal lelaki memang tidak akan. Dekat fb pun berderet lelaki yang request friend tapi dia ignore sebab tak berminat.

"Boleh tahan kan Nur orangnya. Kalau la dia jadi bakal suami aku. Sujud syukur aku buat kenduri 7 hari 7 malam. Bukan 7 hari aku mencintaimu dah tapi sampai jannah saya sanggup cintakan awak." Jihad buat drama swasta sambil tangan digawangkan ke atas. Sakit kepala betul aku dengan Jihad ni.

 Minggu lepas dia dok ushar classmate kitaorang, dia cakap segak macam prince William. Tu tak masuk semester lepas dia minat dekat Shahril budak IT yang kebetulan tolong betulkan laptop dia. Boleh serba serbi dia kata, nak letak dalam senarai calon pilihan. Inilah kot yang Kak Fia bagitahu aku yang suka tu boleh berubah-ubah mengikut kematangan seseorang.

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Semester dah makin ke tengah dan semua orang memang tak menang tangan nak siapkan assignment, nak study untuk kuiz lagi, presentation lepas tu masuk la fasa exam midterm. Semua orang macam tak cukup kaki tangan dah aku rasa. Dan acap kali juga dia bertembung dengan si baju biru tu. Maklumlah kebetulan kami satu bangunan cuma fakulti je lain-lain jadi tak susah pun kalau nak jejak si baju biru. Tapi sejak kelas dah makin rancak dan kerja pula bertimbun dah jarang sangat nampak si baju biru. Satu benda yang aku perasan dia dan warna biru sangat setia. Warna kegemaran agaknya. Dan semua warna baju yang dipakai si baju biru satu persatu Jihad boleh sebut. Soft blue, dark blue, electric blue, royal blue, blue black, biru kelabu, biru hijau dan seangkatan biru la cuma sesekali ada la nampak dia pakai warna-warna lain. Selain perwatakan yang Jihad bagitahu aku dulu, ada beberapa benda tambahan yang aku tahu. Si baju biru tu budak four flat dan memang tak terlawan la. Okay satu kredit aku bagi, exco jabatan pula menambahkan wow aku. Rupanya dia dah semester lapan, senior rupanya. Jadi sangat mustahil la kan kalau orang tak kenal empunya nama si baju biru. Ihsan Haneef Hashim.

" Nur malam ni ada ceramah tau dekat surau fakulti, geng exco buat ceramah sempena maulidurrasul. Jom."

Dia menanda muka surat bacaan yang terhenti. Boleh juga, lama sangat dah tak join program rasanya sejak tak menang kaki tangan siapkan assignment dengan homework.

" Alright pukul lapan kau ambik aku eh. Kita isyak dekat sana je nanti. Dorang ada buat solat jemaah sebelum ceramah."

"Hurmm okay." Rumah Jihad selang satu lorong saja on the way nak ke kuliah jadi memang lalu depan rumah dia pun kalau nak kesana.

Dia capai kunci myvi atas meja study. Housemate lain dah pergi dulu sebab ada yang jadi AJK program. Dia malas nak maghrib dekat sana sebab balik kelas pun dah lewat sangat tadi. Dia pandang cork board atas meja study yang bertanda : Checklist [ ISTIQAMAH + ISTIMRAR ]. Dia bukan seorang yang boleh dibanggakan kalau bab akhlak senang cakap takla se-solehah  orang-orang kat luar sana tapi dia tengah, sedang dan akan cuba untuk jadi lebih baik. Memang asalnya dia budak sekolah agama, tapi tudung labuh tu sekadar di sekolah, stokin tu hanya kalau ada program di sekolah dan baju kurung kalau pergi kenduri atau ada event yang dia perlukan untuk berpakain secara formal the rest jeans, tshirt long sleevs, sopan sikit pakai blouse, skirt jarang-jarang kadang-kadang macam kata P. Ramlee. Dia mengeluh, jadi bila dah sampai ke tahap ni dia kena istiqamah dan istimrar. Sebab tu kalau ada sebarang ceramah atau apa saja aktiviti keagamaan dia akan cuba untuk hadirkan diri. Dia ingat lagi ustazah Hasanah pernah bagitahu, hati akan mati kalau tak selalu diberi peringatan.

Sedang dia mengunci pintu rumah telefon berbunyi. "Ha Ji aku otw, kau tunggu." Senafas saja dia bersuara malas nak dengar Jihad membebel.

"Ji dewan dah hampir penuh la tak dapat nak duduk saf depan."

" Alah tengah-tengah ni pun dah okay. Kita nak dengar ceramah bukan nak tengok orang yang bagi ceramah kan. Hehe." Jihad ni memang suka buat lawak tak kelakar.

" Ji aku rasa tu kau bukan aku, kau kan suka tilik orang dekat-dekat. Sape nama classmate kita yang kau duk ushar tu? Ha Rahmat yang kau kata dah tiga semester dia sekelas dengan kau. Apa kau cakap? Jodoh kan." Hahaha. Ambik kau Ji suka sangat menyakat aku.

" Syhhhh kau ni tak boleh simpan rahsia la Nur. Choii !" Jihad mencebik muka.

" Dahla ceramah nak mula dah." Mana pula cermin mata aku ni. Nur mengagau dalam beg galas atas riba sambil mata menyelongkar isi beg. Tiba-tiba Jihad menyiku sambil berbisik.

" Weh Nur, Ihsan salah sorang penceramah la." Ihsan mana pula Jihad ni. Takkan la Ehsan classmate kitaorang. Tak ada bakat boleh berceramah aku tengok budak tu. Pemalu yakmat. Tapi lepas lima saat dia panggung wajah refleks. Ihsan ! si baju biru. Ha jumpa dah cermin mata. Kredit terhadap Ihsan bertambah satu. Dan bila moderator perkenalkan tentang latar belakang penceramah bertambah lagi kredit. Si baju biru ex Darul Quran bermakna seorang huffaz. Bukan sekali wow dah aku rasa tapi bertambah-tambah wowww. Rasa macam segala point yang dia sampaikan tu gedebuk menghempap diri sendiri.

"Sewaktu Abu Bakar sakit teruk dipukul , ditendang, disepak dipijak dan diheret disebabkan mengisytiharkan keislaman beliau lalu Abu Bakar pengsan sangat lama. Dan tahukah sahabat sahabiah sekalian apa soalan pertama yang ditanya Abu Bakar apabila dia sedar dari pengsan? Dalam keadaan nak mati, luka sana sini, berlumuran darah, bengkak dan lebam soalan pertama yang ditanya bagaimanakah keadaan Rasulullah?? Kecintaan apakah ini? Dalam keadaan sakit pun Abu Bakar masih fikir tentang keadaan Rasulullah berbanding dirinya sendiri. Sahabat sahabiah, tak rasa malu ke kita hari ini? Kita malu dan takut nak tinggalkan benda-benda maksiat, takut nak tutup aurat sebab takut dan risau dengan pandangan manusia. Sedangkan Abu Bakar sanggup mengambil risiko nyawa untuk mewar-warkan keislamannya. Itulah sebenar-benar cinta. Sedang kita berpuluh tahun hidup tapi masih ada rasa takut dan waswas. Usah bimbang bila Allah dah janjikan syurga yang terbentang untuk kita. Jalan terus saja. Saya tinggalkan sahabat-sahabiah dengan satu kata-kata Ibnu Athoillah : Kunci segala kebahagiaan adalah dengan mengikuti nabi s.a.w. ketahuilah engkau akan mendapat kedudukan yang mulia di sisi Allah hanya andai engkau mengikuti sunnah nabi s.a.w. sebaliknya andai engkau tidak mengikuti nabi s.a.w Allah akan meremehkan engkau!" 

Terngiang-ngiang isi yang disampaikan si baju biru. Bagai langit dengan bumi kalau nak banding aku dan dia. Bukan macam pipit dengan enggang tapi macam besi berkarat dengan perak. Balik dari ceramah dia menambah sticky note di cork board atas meja study : [ SYURGA-JALAN TERUS ].

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Semua orang dah masuk fasa tak sempat bernafas sebab lagi sebulan setengah final exam akan tiba. Sedang khusyuk dia buat nota di café sambil-sambil tunggu kelas seterusnya dia disapa.

"Nawal bila awak free akak ada hal nak bagitahu. Nanti kalau free call akak eh." Kak Nad menyapa. Dia memang suka panggil aku dengan nama Nawal, sedap katanya nak lain dari orang. Dia student master, ibu anak satu. Aku takla kenal rapat sangat tapi selalu la juga join program sama-sama. Suami dia pun student master juga kalau tak silap. Jihad kat sebelah dah buat muka pelik.  Aku lagi la dah macam-macam lampu kelip-kelip keluar atas kepala.

" InsyaAllah kakesok boleh kot, petang saya free."

"Okay cantik. Nanti whatsapp je nak jumpa dekat mana, akak kena pergi dulu ni nak ambik Aqeef dekat taska. Assalamualaikum." Aku hantar langkah kak Nad dengan penuh tanda tanya. Jihad dah kalut melebihi aku dah.

"Apesal Nur? Ke ada yang berkenan dekat kau ni. Haha ."

"Ishhh kau jangan merepek la Ji. Kau teman aku eh esok."

"Sorry la esok tak boleh. Aku ada hal dengan roommate aku. Dia ajak teman baiki laptop dengan syahril. Sorry again."

"Hurmm kalau macam tu takpe la. Aku pergi sorang."

Aku tercengang. Terkedu. Specchless. Terkejut serta segala perkataan yang sama dengannya. Aku cuba cerna satu persatu kata-kata kak Nad siang tadi. Dekat Jihad pun aku tak sempat nak bercerita lagi. Mahu terkejut beruk aku rasa kalau Jihad tahu. Aku sendiri pun macam susah nak terima dek akal lagi.

" Akak nak sampaikan hajat orang ni."

" hajat apa pula ni kak? Kalau nak minta tunjuk ajar dalam study saya takde la terror sangat sikit-sikit boleh la."

" Ada orang merisik awak melalui akak dan suami." Okay aku rasa kelam sekejap. Rasa ni bukan mimpi sebab aku dengar je suara orang kiri kanan dalam café ni.

" Errr siapa pula kak?" Aku rasa takde pula aku dok hulur salam perkenalan dengan mana-mana lelaki. Dekat facebook pun aku tak approve request dari lelaki.

Ihsan Ehsan classmate aku ke? Bila pula Ehsan kenal suami kak Nad ni. Tapi kak Nad ada kuasa macam Jihad boleh baca fikiran aku.

" Ihsan Haneef. Awak fikir la dulu. Jangan terburu-buru buat keputusan. Tanya pendapat family dan hati sendiri. Jangan lupa istikharah."  Senafas saja kak Nad menuturkan. Oh Ihsan bukan Ehsan. Aku sering tertukar nama dua makhluk ciptaan Allah tu sebab bunyi nama serupa cuma ejaan saja berbeza. Aku bertambah kelam ni. Boleh tak nak kata ini mimpi di siang hari atau sekadar gurauan. Buntu bercampur seronok.

Bukan ini ke yang kau nak Nur? Tapi kenapa rasa serabut. Haihh perasaan ni rasa keliru. Rasa ngeri pula bila mengenangkan terma kahwin-suami-tanggungjawab. Jaga diri sendiri pun kacau bilau inikan pula nak ada suami, keluarga sendiri. Kacau aihhh. Aku pun tak pasti berapa lama masa yang dibagi tapi sejak peristiwa tu dah genap seminggu berlalu. Jihad pun kalut bertanya tapi aku cakap takde pape pasal study saja. Si baju biru pun dah lama aku tak nampak. Teringin bertanya dengan kak Nad macamana dia boleh kenal dan tahu tentang kewujudan aku dalam kampus ni. Aku tak serupa orang lain yang aktif persatuan itu ini. Usai maghrib dia berteleku lama atas sejadah sambil mata ralit mengamati bait-bait ayat 49 surah Adz-Dzariyat : Dan segala sesuatu kami jadikan berpasangan supaya kamu mengingati kebesaran Allah. Mungkin kahwin tu menjadi sebab untuk aku lagi dekat denga Allah. Ya Tuhan berilah petunjuk.

"Nur lamanya tak nampak Ihsan. Dekat library pun lama dah tak nampak." Jihad memecah sunyi dalam kereta dan waktu tu dekat selekoh. Nasib baik aku tak brek mengejut tengah jalan. Jihad ni pun satu solan takde muqaddimah. Haah lama dah tak nampak si baju biru tu. Sakit ke dia? Takkan la. Kak Nad takde bagitahu pape pun.

"Kan dekat final dah. Study dekat rumah la tu agaknya. Esok kita cari dia eh. Hehe."

"Eleh berlagak la kau nak cari dia. Tengok dia pun kau dah gelabah. Nur kau ada sorokkan sesuatu dari aku eh?" telunjuk Jihad lurus saja kearah muka aku.

"Mana ada la Ji. Curious betul kau dengan aku kenapa?" Huhh. Jihad macam dapat hidu sesuatu saja gayanya. Sabar Ji. Tiba waktu akan aku khabarkan.

Pejam celik sebulan dah berlalu. Family aku sangatlah tak kisah kalau kahwin time belajar. Dorang lagi suka katanya. Aku sendiri? Hati nekad dah ni nak langsaikan hutang jawapan dengan si baju biru.  Aku tunggu Kak Nad di pondok dekat taman kampus. Kak Nad senyum dari jauh. Baru saja dia melabuhkan punggung atas bangku, telefon dia berbunyi. Belum sempat aku nak buka mulut. Dan selepas itu aku rasa macam nak pitam.

"Maaf Nawal akak terpaksa balik sekarang ada emergency. Abang Ziyad  kena pergi hospital hantar Ihsan accident jadi akak kena jaga Aqeef."

"Teruk ke kak Nad?"

"Abang Ziyad cakap Ihsan mengalami pendarahan teruk. Maaf Nawal akak kena balik sekarang." Dan kak Nad hilang dari pandangan. Aku cemas.

Malam ni Jihad tidur rumah aku sebab kami nak cover satu chapter yang lecterur tak ajar dalam kelas. Aku tak dapat fokus dan Jihad perasan akan perubahan itu. Otak melayang terhadap si baju biru. Bersedia atau tidak Jihad harus tahu tentang itu.

"Ji Ihsan accident sekarang dalam wad ICU." Aku cuba control riak wajah.

"Hahh? Bila? Teruk ke?" Nyata Jihad yang tiada apa-apa itu juga terkejut. Aku? Tak tahu nak terjemah perasaan sendiri.

Suara aku dah bergetar tinggal airmata saja bersedia untuk tumpah. "Siang tadi Ji. Kak Nad cakap dia tengah survive 50-50. Hati dia cedera teruk kesan hentakan." Aku dah tak mampu nak tahan airmata. Esakan menggila aku membuatkan Jihad pelik. Takkan kalau sekadar kawan aku down sampai begitu sekali. Jihad pegang bahu aku.

"Nur aku faham kalau kau nak rasa sedih sebab dia Ihsan Haneef yang semua orang kagum dan kenal tapi aku rasa airmata ni bukan sekadar kawan kan?"

Aku tunduk dalam esakan. "Haah Ji. Dan the rest aku ceritakan dekat Jihad hinggalah saat yang aku nak akhiri semua penantian si baju biru. Ya Allah airmata ini murah sangat.

" Esok kita pergi lawat dia, kalau nak pergi sekarang pun for sure tak boleh masuk sebab dah lewat malam ni. kau sabar la Nur. Kak Nad tak update pape ke?"

" Kak Nad bagitahu takde perubahan. Semua family dia dah datang sini."

 Dinihari itu dia sujud lama memohon keselamatan si baju biru dan minta kekuatan hati sendiri. Dan dia larut dalam zikir sehingga ke subuh. Usai subuh dia capai telefon atas meja study. Data internet di on dan berderet mesej dalam group whatsapp mengucapkan takziah. Hati dah rasa berdebar lain macam. Jari laju  scroll screen mencari bukti siapa yang dikatakan telah pergi. Subhanallah. Air mata laju menuruni pipi, telekung dia basah. Lama kelamaan tangis bertukar menjadi esakan hingga mengejutkan Jihad yang sedang lena.

" Ihsan dah dah takde Ji." Jihad memeluk aku kejap. Rasa tak kuat. Rasa ralat sebab belum sempat hajat itu bersambut dia pergi dulu.

Sebelum jenazah dibawa pulang ke kampung halaman aku bertemu mak Ihsan.

" Ihsan beria-ria sampaikan hajat nak kahwin sebelum exam final tapi katanya belah perempuan belum bagi jawapan jadi makcik suruh dia sabar jangan terburu-buru. Kahwin bukan benda main-main yang boleh dibuat remeh." Airmata yang diatahan menitis juga.

Tambah mak Ihsan lagi" Dia selalu puji Nur. Katanya Nur perempuan baik-baik. Dia risik melalui Nadiah dan Ziyad. Makcik redha dengan pemergian Ihsan." Sayu saja suara mak Ihsan. Ye la mak mana tak sedih kalau hilang anak sebaik Ihsan.

Rupanya rasa suka yang bertanda bukan main-main. Suka tidak semestinya harus ditayang. Dan cinta tidak semestinya harus memiliki. Manusia merancang dengan cita-cita dan harapan yang menggunug tapi Allah merancang dengan cinta. Dan kini tiada lagi kelibat si baju biru. Tiada lagi baju biru itu baju biru ini. Yang ada cuma doa dari jauh untuk si baju biru. 

No comments:

Post a Comment