Friday, October 9, 2015

kalian


Untuk kalian yang pernah singgah dalam hidup yang pernah menjadikan diri ini insan yang pandai mendepani hari,
orang yang mampu bangkit berdiri
hamba yang boleh belajar dari silap sendiri.
Kalian sebahagian dari sejarah kenangan dan kisah silam.
Kalian adalah pengalaman dan pengajaran yang pernah singgah.
Pernah terfikir yang sebenarnya hidup tak menjanjikan apa-apa tanpa taqdir dan keyakinan dari Allah.

Kejar Tuhan dan kau akan dapat segala yang kau inginkan.
Kenal Tuhan dan kau mengenali seluruh pelusuk bumi dalam sedar atau tidak.
Cinta Tuhan dan kau akan dapat seluruh cinta yang berpaksikan Tuhan.
Hidup kita sebenarnya kelam tapi dengan kembara mengenal Tuhan itulah yang menjadikan hidup ini berwarna dan bercahaya.
Dalam kau mengharap tangan-tangan manusia hadir menggapai ketika karam kau lupa Tuhan dulu yang sentiasa ada.

Dalam kau meminta manusia yang merawat rasa luka ketika kecewa 

kau lupa Tuhan yang terlebih dulu meyelimuti rasa itu dengan cinta yang tak berbelah bagi.
Kadang-kadang kita lalai yang kembara mencari Tuhan itu tak pernah bernoktah.
Kadang-kadang kita lupa sebab kita rasa diri kita dah cukup hebat untuk berhenti mengenal Tuhan.

Untuk kalian yang pernah singgah dalam hidup ini,
kalian yang banyak mendekatkan diri ini dengan Tuhan.
Kalian yang banyak mengajar tentang hidup ini tak selalu indah.
Kalian yang banyak mentafsirkan yang kuat itu perlu belajar dari selemah-lemah kudrat.
Kalian yang banyak meninggalkan kesan.
Tuhan hadirkan kalian untuk aku merasa yang manusia perlu sesekali diuji
Tuhan mahu aku merasa pahit manis kehidupan
Tuhan ingin aku jadi manusia yang reti membezakan
Antara kaca intan atau berlian
Aku syukur ditemukan dengan kalian walaupun saat kalian datang dan hilang aku menyalahkan.

Aku syukur dihadirkan manusia seperti kalian walaupun saat kalian pergi tanpa pamitan aku berharap kalian akan memandang ke belakang
Aku selalu berharap kalian akan muncul walaupun harapan itu palsu
Sebanyak mana aku bicara tentang kalian
Aku selalu berharap kalian dalam jagaan Allah selalu
Aku ingin mengenal kalian lagi
Aku ingin semangat dari kalian lagi
Tapi aku tahu itu tak mungkin dan takkan pasti.

Kerana taqdir kalian datang dan pergi
Kerana taqdir kalian singgah dan hilang
Kerana taqdir aku yakin yang kalian bukan  milik aku
Kerana taqdir aku yakin jika kalian ditemukan kembali selepas pernah menyinggah dulu.
Kalian adalah kenangan
Kisah silam
Pengalaman
Pengajaran
Dan yang pasti kalian salah satu sebab mengapa aku terus mengenal dan mencari Tuhan
Tanpa henti
Tanpa penat.




kalian & kenangan...

No comments:

Post a Comment