Wednesday, August 20, 2014

kerana kamu kesayangan Allah

Bismillah thumma Alhamdulillah,

Dah lama cikbulan tak jejak tanah blog tercinta,bukan tak rindu dan bukan tak rasa nak berkongsi macam-macam tapi kekangan masa yang sentiasa mencemburui.Dah habis satu sem rupanya berkelana di bumi sendiri setelah tanah itu aku tinggalkan(dejavu sangat).Baki syawal pun ada lagi sebelum nak bercuti pendek sekali lagi.Apa lengah lagi laju-laju habiskan puasa enam kalau sesiapa yang belum buat lagi.

Dalam pada menjejak hari yang berliku penuh mehnah dugaan dan cabaran terlalu banyak selitan kisah suka duka sebagai abdi.Berjeda di tengah hak dan tuntutan yang tak tertunai,terasa diri tak lagi seperti dulu.Sungguhlah hidup ini tak mudah,terselit susah payah untuk meletakkan diri sentiasa redha.

Kenapa tajuk kerana kamu kesayangan Allah?? Ya kita semua kesayangan Allah,hidup dalam helaan nafas yang Dia sentiasa ada di sisi dan hidup ini bukan sendiri.kita harus yakin dan percaya,meletakkan kepercayaan dibawah tadbir Allah.Kamu dihujani bebanan bukan untuk diratap ditangis dan diteriak seolah itulah yang paling mendera jiwa.Tidak ! itu hanya cebisan,yang kalau dihitung dan dikira itu terlalu sedikit.Tidak setimpal untuk kita dikatakan beriman kalau hanya berpeluk tubuh dan nafsu beraja.Melalui sesi pentarbiahan,menghilangkan kesan karat degil yang ada bukan mudah.Untuk kamu menjadi kesayangan Allah jugak bukan mudah,ada mahar yang harus kita gadaikan.Kesenangan,itulah yang harus digadaikan dalam pengembaraan seorang insan untuk menjejak kasih sayang dan redha Allah.

Sedih saat diuji?? Ya itu pasti.Aku dan kamu pernah merasa cuma bagaimana cara kita diuji itu yang membezakan.Terduduk dan menangis lantas mempersoalkan kenapa aku?kenapa tidak dia?kenapa tidak mereka?Sebab kamu kesayangan Allah,hanya itu sebabnya.Lunakkan hati untuk redha dan ikhlas.Bukankah kita tidak akan dibiarkan mengaku beriman selagi kita tidak diuji.Dimana pembuktiannya,dimana penyerahannya untuk kita kembali selepas diuji dalam keadaan tidak sedikit pun takdir disoalkan.Dalam keadaan kita redha pada qada' dan qadarnya.Hamba lemah untuk menilai,hamba tiada ganjaran untuk setiap rentetan duka yang kita alami,hamba bukan sesiapa untuk berkata itu dan ini tentang kita.Percayalah dengan Dia,kasih sayang yang melebihi segala tidak terhitung dengan buih di lautan sekalipun.

Selangkah kamu mendekat,seribu langkah Dia menghampiri.Itu yang Dia inginkan,mendekati dalam keadaan penyerahan yang sebenar-benar menyerah jasad dan jiwa.Usah meratap terlalu lama,satu masa bila kamu tersedar kamu akan merasa satu kerugian yang teramat tanpa keuntungan.Tiada keuntungan?? Tak jugak...you got an experience to giude you in the future,He will not leave you without any goodness.Every singles pain will make you stronger than before.

Allah sayang sebab tu Dia bagi ujian
Allah kasih sebab tu kamu dipilih
Hamba lemah menerima itu biasa
Hamba hanyut dalam duka itu luar biasa
Kamu kesayanganAllah
Kamu kesayangan Rasulullah
Kamu kesayangan aku
Kamu kesayangan cinta hatimu
Kamu kesayangan seluruh isi dunia dengan kebaikan yang ada padamu
Usah bersedih terlalu jauh dan lama
Kerana kamu sentiasa dalam jagaan Dia,dalam kasih aku dan mereka.

~Tatkala hujan yakinlah harapan itu selalu ada dan doa itu bakal dijawab~


SinaranBulan@Ciksa
24 Syawal 1435

2 comments: